پیامک نوروزی حسن روحانی

یک تحلیل بر چرایی پیامک نوروزی روحانی

پیامک‌های نوروزی دکتر حسن روحانی خطاب به هم‌میهنان وقتی درخور نگاه چند زاویه‌ای می‌شود که رئیس‌جمهور کشورمان پس از مقام معظم رهبری، از طریق رسانه ملی به مردم کشورمان تبریک گفت.اما گویا این تبریک که با صوت و تصویر به مخاطبان منتقل می‌شد را کافی ندانسته و تصمیم گرفت برای انتقال پیام نوروزی خود از یک رسانه دیگر که متن در آن حرف اصلی را می‌زند نیز بهره ببرد. پیامک‌های نوروزی حسن روحانی به هموطنان تا همین نهم فروردین ماه هم ارسال شده است؛ پیامکی با این مضمون : «نوروزی سرشار از شادی و امید را برایتان آرزومندم، حسن روحانی رییس جمهور»ابتدا که در پی تجزیه و تحلیل هدف رئیس‌جمهور در بهره‌گیری از پیامک به عنوان رسانه‌ای غیر از رسانه ملی (تلویزیون) برای ارسال پیام نوروزی به مردم می‌روی، امکان تعامل میان فرستنده و گیرنده در رسانه پیامک را نقطه برجسته برتری پیامک نسبت به یک برنامه یکسویه تلویزیونی می‌بینی و این قابل تصور می‌شود که دکتر روحانی علاقمند بوده با نوع پاسخ‌هایی که در پی ارسال پیامک نوروزی، از سوی هم‌میهنان برایش ارسال می‌شود نیز آشنا شود و در پی رابطه دو طرفه در این تبریک و شادباش‌گویی بوده است. اما وقتی پاسخ پیام نوروزی رئیس‌جمهور به همان شماره که تحت عنوان "rouhani " بر صفحه تلفن همراه نقش می‌بندد، ارسال می‌شود، با وضعیت خطا در ارسال روبرو می‌شوی. اینجاست که فرضیه بهره‌گیری از برتری پیامک نسبت به تلویزیون، رد می‌شود. اما واقعاً چرا رئیس‌جمهور در حالی که پیام نوروزی خود را از تلویزیون که نه تنها بر اساس نظر قریب به اتفاق اساتید ارتباطات بلکه به اذعان جامعه سیاسی، فراگیرترین رسانه کشور است، اعلام کرده اما باز هم رسانه دومی برمی‌گزیند و در یک دوره زمانی یعنی از آغاز سال نو تا کنون ارسال پیامک‌ها را ادامه می‌دهد.

قطعاً هدف رئیس‌جمهور، ترویج فرهنگ ارتباط از طریق پیامک نبوده چراکه جامعه ما به قدری پیامک‌زده شده که در ایام جشن و عزا سیل پیامک‌های تبریک و تسلیت است که در شریان ارتباطی از طریق خط‌های تلفن‌های همراه جاری می‌شود و حتی این آمار بعضاً چنان جذاب می‌شود که دستگاه‌های رسمی نسبت به اعلام تعداد پیامک‌های ارسال شده اقدام می‌کنند؛ به عبارتی شیوع استفاده از این رسانه چنان بالاست که آمار بهره‌گیری از آن خود خبرساز می‌شود. دکتر روحانی که او را به عنوان یک سیاستمدار زبده و کارکشته می‌شناسند که از هر جمله‌اش می‌خواهد یک کد به جامعه دهد؛ اکنون باید دید رئیس‌جمهور روحانی چه پیشینه‌ای در قبال رسانه‌ها داشته و اساساً رفتار او در بهره‌گیری از رسانه‌ها چگونه بوده که در اولین نوروز ریاست جمهوری‌اش، با وجود در اختیار داشتن فرصت صدا و سیما، یک رسانه دیگر را به عاریت می‌گیرد. رئیس‌جمهور بخشی از سخنانش در نخستین جلسه هیئت دولت در سال 93 را به طرح رویکرد خود در قبال رسانه‌ها اختصاص داد و گفت: «سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه‌های آنها هر چه بخواهند می‌نویسند و می‌سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی این‌چنین بدون دغدغه و به راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می‌کردند. ما پذیرای انتقاد هستیم و آن را قبول و مفید و لازم می‌دانیم؛ البته انتقادی که سازنده و توأم با دلسوزی باشد و با هدف اصلاح امور انجام بگیرد.» البته این همه مواضعی نبود که از سوی دولتی‌ها در شش ماهه نخست فعالیتش نسبت به صدا و سیما ابراز شده است. واقعیت این است که رابطه این روزهای دولت یازدهم و صدا و سیما چندان تعریفی ندارد و اصل ماجرا از برنامه‌های زنده تلویزیونی رئیس جمهور و مواردی مانند انتخاب مجری آغاز شد و کلید آن در شامگاه 16 بهمن ماه 92 خورد؛ زمانی که قرار بود رییس‌جمهور بعد از اخبار سراسری ساعت 21 از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران با مردم بصورت زنده گفت‌وگو کند اما بر اساس خبر ساعت 22:13 همان روز خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، رییس سازمان صدا و سیما مانع پخش زنده گفت‌وگوی تلویزیونی روحانی با مردم شد.

مجموعه کنش و واکنش‌های نمایندگان دولت و مسئولان صدا و سیما که به هیئت نظارت بر صدا و سیما کشیده شد، به عنوان جریان اصلی رفتار و رویکرد دولت در قبال صدا و سیما در شش ماه نخست فعالتش شناخته می‌شود. البته رئیس‌جمهور تا کنون صدا و سیما را بدون تقدیر و تشکر هم نگذاشته و به عنوان نمونه در اسفند ماه 92 از صدا و سیمای خلیج فارس بخاطر پوشش سفر استانی تقدیر هم کرده است اما دامنه اختلاف‌نظر دولت و صدا و سیما در سال 92 به قدری بالا گرفت که تقدیرهایی از این دست را شاید نتوان به عنوان تغییردهنده جهت‌گیری اصلی دولت در قبال صدا و سیما دانست. با بازخوانی اجمالی رفتارها، این نتیجه‌گیری بعید به نظر نمی‌رسد که دکتر روحانی برای ارسال پیام‌های نوروزی‌اش از رسانه دومی (پیامک در کنار تلویزیون) نیز بهره گرفت که هم نارضایتی خود نسبت به عملکرد صدا و سیما را دوباره اما به طور غیرمستقیم تکرار کند و این کد را به جامعه دهد که حتی اگر صدا و سیما هم در اختیارش نباشد، می‌تواند از رسانه‌ای شخصی مانند پیامک برای پیام دادن به جامعه بهره ببرد. از دیگر سو شاید آنچه که از سوی منتقدان صدا و سیما تحت عنوان ناکارآمدی رسانه ملی و عدم جذب مخاطب از سوی صدا و سیما عنوان می‌شود، سبب شده تا رئیس‌جمهور یک بار دیگر پیام نوروزی را از طریق پیامک برای مردم ارسال کند تا آنهایی که مخاطب رسانه ملی نیستند، از طریق پیامک، تبریک رئیس جمهور را دریافت کنند.

هزینه میلیاردی پیامک نوروزی حسن روحانی را چه کسی می پردازد؟

نمی دانم پیامی از طرف رئیس جمهور محترم مان مبنی بر تبریک عید نوروز به دست شما هم رسید یا نه!!!!

وقتی پیام را دیدم متعجب شدم با یک نام اختصاصی پیامی با این عنوان که” نوروزی سرشار از شادی و امید را برایتان آرزومندم حسن روحانی رئیس جهمور ” در همان نگاه اول این سوال به ذهنم آمد که هزینه این پیامک از جیب خود رئیس جمهور پرداخت شده است ؟ارسال پیامک به مردم برای تبریک عید ،کاری که هیچ کرئیس جمهوری در دولتهای قبلی نکرده و اینکه رئیس جمهور”آقای روحانی”تبریک خود را در برنامه تلویزیونی با مردم در میان گذاشت پس فرستادن پیامک معنایی نداشت.در ضمن اگر می گویند خزانه خالی و مشکل اقتصادی داریم هزینه این پیامک ها که انشاءالله از جیب مبارک خودشان پرداخت شده یا … این سوال، وقتی حساسیت زا بیشتر می کند که بدانیم براساس گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات ثابت ایران، بیش از ۱۰۰ میلیون سیم‌کارت تلفن همراه در کشور فعال است.

با هزینه تبریک پیامک های نوروزی روحانی چند تا سنگر برای مرزبانان ساخته می شود؟

دیروز پیامکی از Rouhani به دستم رسید که با امضای «حسن روحانی رییس جمهور»، نوروز را تبریک گفته بود. متوجه شدم که این پیامک برای دیگران هم ارسال شده. با توجه به حدود ۵۵ میلیون نفر مشترک تلفن همراه و هزینه ارسال انبوه ۸۵ ریالی به ازای هر پیامک، این نوآوری رییس‌جمهور محترم، چهار میلیارد و ششصد و هفتاد و پنج میلیون ریال (۴۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) هزینه داشته است. هر چند این هزینه، یک دهم هزینه بازسازی دفتر رییس‌جمهور نبوده و از نظر دولت‌مردان، رقم قابل ملاحظه‌ای محسوب نمی‌شود اما با خودم فکر کردم اگر من جای رییس‌جمهور بودم و قبلاً در پیامی تلویزیونی، سال نو را به همه تبریک گفته بودم، حالا این حدود نیم میلیارد تومان را خرج چه کار مهمتری می‌کردم:

۱ـ این پول را به مرزبانی کشور می‌دادم تا صد چادر را به سنگر مستحکم تبدیل کنند و دستکم پانصد جوان مرزبانمان، مجبور نباشند در چادر، به حفاظت از مرزهای کشور بپردازند؛

۲ـ یا این پول را به وزارت آموزش و پرورش می‌دادم تا در صد مدرسه روستایی دارای بخاری نفتی، سیستم پکیج و شوفاژ را برای گرمایش راه‌اندازی کنند تا دانش‌آموزان کمتری در معرض خطر سوختن باشند؛

۳ـ یا این پول را به وزارت راه و شهرسازی می‌دادم تا یک صندوق قرض‌الحسنه کوچک راه بیندازد و به ۵۲ خانواده چهار نفره مستحق فاقد مسکن، آپارتمانهای مسکن مهر را با یک وام قرض‌الحسنه چهار ساله ۹ میلیون تومانی واگذار کند که اقساط آن از محل یارانه‌های نقدی آنان، پرداخت شود.

۴ـ یا این پول را به سازمان بهزیستی می‌دادم تا به ۶۶۷ خانواده دارای سرپرست معتاد علاقمند به ترک اعتیاد کمک کند تا بتوانند به رایگان، در یک مرکز اجتماع درمان‌مدار، شر این بلای خانمان‌سوز را از سر خانواده خود دور کنند.

شما با ۴۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چگونه سال نو را به مردم ایران تبریک می‌گفتید؟

اعلمی: پیامک نوروزی روحانی عوام‌فریبانه بود .

نماینده اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس شورای اسلامی ارسال پیامک نوروزی رئیس‌جمهور به همه ملت ایران را پوپولیستی و عوام‌فریبانه دانست و نوشت: چرا بدعتی را می‌گذارند تا رؤسای دولت‌های بعدی هم آن را تکرار کنند؟ «خرج چو از کیسه مهمان بود/ حاتم طائی شدن آسان بود!». اکبر اعلمی نماینده اصلاح‌طلب دور ششم مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی اجتماعی خود از پیامک‌های «نوروزی رئیس جمهور» انتقاد کرد و نوشت: پس از انقلاب همه روسای جمهوری در آغاز سال نو از طریق صدا و سیما ضمن گفت‌وگو با مردم فرا رسیدن عید نوروز را به آنان شادباش می‌گویند که آقای روحانی نیز امسال از این فرصت و رسانه فراگیر کمال استفاده را کرده و نوروز سال 93 را به عموم مردم تبریک گفت. وی با تاکید بر اینکه تبریک دوباره از طریق تلفن‌های همراه توسط رئیس جمهور چندان ضرورتی نداشت، نگاشته است: صرف‌نظر از اینکه رفتارها و خلقیات دستکم سه دهه گذشته ایشان در مسئولیت‌های مختلف خصوصاً در کسوت نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که ضرورت حفظ ارتباط تنگاتنگ با موکلین را ایجاب می‌کند با چنین ادعائی سازگار نیست. اعلمی ادامه داده است که ارسال پیامک از طریق مخابرات به تلفن‌های همراه مردم هر چند که بنام رئیس‌جمهور باشد به تنهایی نمی‌تواند بیان‌گر نوع‌دوستی و تواضع یک رئیس دولت باشد، زیرا در ارسال این پیامک‌ها خطاب به مردم، آقای روحانی شخصاً هیچ نقشی نداشته و هیچ رنج و زحمتی را هم متحمل نشده و همه چیز توسط مخابرات و تکنولوژی خریداری شده، صورت گرفته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین به هزینه پیامک‌های نوروزی رئیس‌جمهور به مردم کشورمان اشاره و تاکید کرد: طبق آمار رسمی اعلام شده ،تعداد مشترکین تلفن همراه در کشور هم اکنون بالغ بر 56 میلیون نفر می باشد و اگر پیامک منتسب به رئیس جمهور برای همه مشترکین ارسال شده باشد با احتساب هزینه ارسال هر پیامک 50 ریال، قیمت تمام شده ارسال این پیامک ها برای همه مشترکین تلفن همراه رقمی معادل 280 میلیون تومان خواهد شد و اگر بخشی از مشترکین تلفن همراه مشمول دریافت این پیام ها شده باشند هزینه آن کمتر خواهد شد اما از آنجا که روحانی رئیس جمهور ایران محسوب می شود در این صورت ارسال تبعیض آمیز پیام تبریک برای مردم فاقد وجاهت اخلاقی است. وی در ادامه نوشته است: گرچه در این کشور عدد 280 میلیون در برابر ارقام اختلاس‌های چند هزار میلیارد تومانی رقم ناچیزی به حساب می‌آید، اما از قدیم گفته‌اند «حساب به دینار، بخشش به خروار» و آقای روحانی بعنوان رئیس جمهوری که نام دولت خود را تدبیر و امید نام نهاده و سوگند یاد کرده پاسدار و مجری قانون اساسی و حقوق ملت باشد و همچنین نظر به اینکه در اصل 53 قانون اساسی تصریح شده است «همه پرداخت ها درحدود اعتبارات مصوب به موجب قانون صورت می گیرد»، باید به این پرسش پاسخ دهند که آیا این مبلغ را از محل درآمدهای شخصی خود پرداخته‌اند یا از محل بودجه عمومی و چرا بدعتی را بنا می‌گذارند تا روسای دولت‌های بعدی هم آنرا تکرار کنند، زیرا «خرج چو از کیسه مهمان بود، حاتم طائی شدن آسان بود»!..اعلمی در پایان نگاره فیس‌بوکی خود تاکید کرده است: حتی اگر مخارج این اقدام از محل درآمدهای شخصی رئیس‌جمهور هم تامین شده باشد، باز با توجه به پیام تبریکی که همزمان و در چند نوبت بطور فراگیر از طریق شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش شد، این عمل بجز اسراف و تبلیغات پوپولیستی و عوام‌فریبانه زودرس حاصل دیگری به همراه نداشته است.

منابع: سایت الف / سایت ایسنا / سایت بلاغ / سایت اردکان / سایت زاهدان پرس / سایت رجانیوز / سایت فارس نیوز

/ 0 نظر / 6 بازدید